måndag 20 mars 2017

2016

Nu är 2016 över och 2017 har börjat med att pannan la av... men det behöver vi inte bry oss om nu för nu ska vi ta en tillbakablick på vad som har hänt under 2016. 

Och under detta året så har det viktigaste i vårt liv hänt, nämligen att vår son Isidor föddes under lite dramatiska former. 
Och det märks oxå på mina blogginlägg att det numera är mer om Isidor och inte lika mycket om huset eller annat, det beror på att Johnas har inte kunnat renovera lika mycket och när han har renoverat så har det varit endel småpill... 
Men även att jag har inte hunnit blogga lika mycket som jag brukar och vi har inte kunnat göra lika mycket som vi annars brukade då det var en stekhet (underbart) sommar och lilleman ska inte vistas så möe i solen under sitt första år så man var lite begränsat, och att det var ganska jobbigt med hans ljumskbråck då det gjorde ont på honom varje gång han behövde fisa eller bajsa. 
Men men... 
Likaså att detta inlägget är väldigt(!!!) mycket försenat mot tidigare år... men men nu är det äntligen klart!! 

Men vi börjar i januari, närmare bestämt den 2 januari, då var jag fortfarande gravid och vi åkte in till babyproffsen med svärmor för att köpa barnvagn
Fullt med folk för dom hade ju som alla andra butiker mellandagsrea, men vi lyckades ta oss fram ändå och hittade en liggdel till halva priset och snygg sittdel i grönt med tillhörande chassi. 

I början av januari höll Johnas på att renovera för fullt uppe i övre hallarna och vi hittade ett snyggt trägolv som tyvärr fortfarande inte fått någon behandling eller slipning på sig pga att annat kommit vägen, men men det kommer väl de oxå nån gång i framtiden... 

Jag gjorde även Isidors minnesbok den 5:e januari, en bok som jag tänkte och håller på att fylla med alla hans små hyss och saker han har för sig :) En Emil i Lönnebergabok fast även med roliga saker i... 

Vi började även handla på oss saker till vår lille skrutt och tack o lov för det med tanke på hur förlossningen och efterföljande månader blev. 

Den 13 januari så köpte vi hans gröna spjälsäng som har varit toppen! 





Men sen var det dags för party :) den 16-17 januari så flög vi upp till Stockholm tillsammans med brossan och hans fru Emma för att fira min fd grannes ena dotter som fyllde 40. Hon är som en storasyster till mig och jag är väldigt glad över att kunna kalla henne och hennes familj min familj. 
Vi passade även på att shoppa lite men är lite speciellt att gå med Emma i affärer så det blev mest klädaffärer än inredning, inget för min del med tanke på min växande mage under den tiden... 

Men efter vår Stockholmsresa så blev både jag o sambon genomförkylda, jag hade även feber o hosta och det gick inte över pga att jag inte fick ta någon hostmedicin eftersom jag var gravid. 
Lyckades även kombinera det med en ögoninflammation och högt blodtryck så det blev täta kontroller för min del inne på BVC. 


Den 24 januari så fick vi en vattenläcka i skafferiet som inte var det allra roligaste, vattnet forsade över hela golvet (vi har ett ganska stort ingångsskafferi). 
Ett rör uppe i taket hade frasigt sönder pga det varit så kallt ute så vattnet forsade ner från taket och skvätte samtidigt ner allt i sin väg... 

I början av februari så fick jag lite mysstund tillsammans med min frisör som klippte av endel av håret så det skulle kunna växa ut en bit då jag senare kommer ha lite problem med frisörstider. Tack och lov att jag gjorde detta för annars hade det inte blivit någon klippning under 2016... 

Tisdagen den 9 februari så fick jag genomlida det berömda glykostestet som alla pratar om och som alla säger är jättehemskt... 
Jag fattar inte vad de pratar om!! 
Visst det var inte världens godaste drink men det var bara en väldigt söt, genomskinlig vätska som man skulle dricka inom 5 minuter... big deal.... 
Tyvärr så klarade inte mina värden detta inte utan fick göra om det veckan efter, där klarade jag det precis. 
Kan bero på mitt höga blodtryck, på att jag var sjuk eller att jag låg i riskzonen till graviditetsdiabetes. Nu i efterhand så klarade jag det nog inte pga att min havandeskapsförgiftning. 

Lördagen den 13 februari så var vi på bröllop, Johnas kusin Elin gifte sig med sin Fredrik i Lösens kyrka, jag hade fortfarande min hosta men lyckades nästan hålla den i schack, sedan blev det en middag och fest ute på vackra Bubbeltorps gård. 
Var ett roligt och fint bröllop! 

Tisdagen den 16 februari så blev jag inlagd på sjukhuset då mitt blodtryck var alldeles för högt och värdarna var inte så jättebra på mig, barnmorskan var lite orolig så hon skickade in mig till förlossningen och de ville efter en hel del prover och ultraljud (där vi faktiskt fick förfrågan om vi ville veta könet) behålla mig för natten... 
Där fick jag stanna i lite mer än en vecka där de dagligen tog fler och fler prover på mig och kontrollerade att Isse mådde bra, fick sin näring och allt flöt på som det skulle. 
Jag var beordrad i sängläge, vila, och fick endast lämna sängen när jag behövde gå på toaletten eller skulle hämta mat. 
Vi förstod att jag inte skulle gå tiden ut, var beräknad att föda 1 maj... 
Jag började fundera på vad vi behövde ha för något som jag inte hunnit köpa ännu, vi hade ju inte ens en babyväska packad... och försökte fixa så mycket som möjligt av allt genom sängen.... 

Hade även en massa underbara familjemedlemmar som kom på besök för att pigga upp mig och få mig att må bra. 
Älskar er alla! 

Johnas syster lärde mig även att sticka för att fördriva tiden, Hans brors sambo, Caroline kom in och fixade mina naglar då de var förlängda och så kunde jag ju inte ha dom inför en förlossning o bebis... 
Jag fick även mediciner för att lillans lungor skulle utvecklas som de skulle och vi fick gå en rundvandring både på BB och på Neonatalavdelningen där dom hade förberett att vi skulle hamna... 

Och så blev det, den 24 februari blev det akut kejsarsnitt för min del i vecka 30+2 pga att läkarna inte vågade vänta längre. 

Jag fick först att de skulle genomföra kejsarsnittet under dagen, de var bara tvungna att vänta lite pga att man skulle helst att vara fastande, och jag hade endel förberedelse att göra. 
Johnas fick kallas in från jobbet, jag skulle duscha i specialmedel och ha allt nytvättat. 
Läkarna kom in för att tala om narkosen alt ryggmärgsbedövning men de trodde i och med proverna att det skulle bli narkos samtidigt som de tog prover på mig hela tiden för att kolla så att det inte blev riktigt illa med mig. 
Jag hade en havandeskapsförgiftning som i slutendan gjorde att mina organ o blodplättar började ge med sig och det var därför vi inte kunde vänta längre. 
Dock så kom de in vid middagstid och sa att väderna hade blivit bättre så de ville skjuta på förlossningen till morgondagen, gav mig mat för att nån timme senare komma in igen och sa att du åker ner nu... men fastan... den hinner vi inte vänta på... 

Tack och lov så gick att bra, jag svävade lite på en skör tråd ett par dagar men lilleman, han mådde tack och lov bra, han hamnade i en kuvös och gjorde mer o mer framsteg för var dag! 
Vi hade mycket hud mot hud med honom så att han skulle känna vår närhet och bli ännu bättre. 

Vi fick bada skrutten för första gången den 4 mars i handfatet på rummet inne på Neonatal, han var verkligen liten!

Vi kunde inte göra så mycket mer än att mata skrutten var tredje timme, pumpa och laga mat. Jag hade även mina blodtryckskontroller tre gånger/dag på en annan våning i huset. 
Johnas fick sticka ifrån då och då för att kolla till huset, tvätta och åka och handla till oss. 
Mamma hade hand om hundarna tack och lov medans vi låg inne och var gullig att köpa oss ett babyskydd, vi hade ju inte hunnit med något sånt då det var 10 veckor kvar av graviditeten, inget man stressade med precis... 

På påskdagen, den 27 mars, fick vi äntligen beskedet att vi fick åka hem :) 
dock med hemsjukvård 2 ggr/vecka men det gör mig inget! 
Hemma! det var en underbar känsla att få komma hem och bara vara, kunna sköta sig själv och inte bara sitta inne på ett rum som är fullbelagt med två sängar, Isses minisäng, två fåtöljer o bord och ett skötbord med tillhörande handfat... trångt! 

Vi var hemma i 2 dygn innan skrutten drog ut sonden helt och vi var tvungna att åka in till Neo med honom så de kunde sätta in en ny sond, vi skulle även ha en ögonkontroll på honom då han är för tidigt född och fått syrgas så vill de se att han inte fått några skador på hornhinnan, den kan tydligen lossna... 
Efter en sån kontroll så behöver de stanna i 1 dygn för observation så vi fick stanna för en övernattning. 

Den 17 april så kom äntligen mina sötnosar hem igen till oss, jag har inte fått/kunnat träffa dom på 2 månader och det var riktigt roligt att få träffa dom igen! 

Den 19 april så blev vi helt utskrivna från Neo :) ja inte helt helt, vi har fortfarande några kontroller hos dom men då är man utanför i ett rum och inte inne på Neosalarna, 
Men nu är dom så pass nöjda med skrutten som hunnit bli 2875 g och 48 cm lång att de vågar ta sin hand från honom. 

Under en kontroll på Neo så upptäckte dom att lilleman hade ett ljumskbråk som skulle komma att bråka med oss under flera månader (men det visste vi ju inte då). Vanligt hos prematurpojkar men inget roligt! 

Den 1 maj, på Isses egentliga beräknade datum, så planterade vi ett träd till honom i trädgården, blev ett körsbärsträd som JOhnas spontanköpet så jag får hoppas att det tar sig fast rådjuren har varit lite hårt mot de... 

Min allra första morsdag kom med en besvikelse den 30 maj så den dagen vill jag helst av allt bara glömma... 

Vi firade min o Johnas födelsedagar den 9 juni, vi fyller år så nära varandra så nu blir det en sammanslagning.. 
Jag gav mig själv i födelsedagspresent den 14 juni en ny mobiltelefon då min gamla var helt sönderslagen och var tyvärr tvungen att förlänga mitt abonnemang så nu blir man urfattig... 

Den 17 juni så träffade vi prällen som skulle hålla i Isidors dop, hon visade sig ha känt Isidors namne, Johnas pappars morfar, vilket var ganska roligt. 



Den 21 juni fick lilleman göra sin första långa biltur, nämligen ner till Lund för att kontrollera hans ljumskbråck om det skulle bli operation eller ej. 
Lilleman var jättegullig och duktig och sov en stor del av resan. 

Lilleman har varit på sin första möhippa! 
Johnas ville inte passa honom medans jag var iväg så han fick hänga med mig, lite tråkigt dock för han var ganska gnällig mot eftermiddagen då vi tidigare hade varit en runda på lövmarknaden, det är ett måste!, och sedan möhippa efter det... 
Misstänker att bråcket gjorde lite ont på honom oxå... 


Den 17 juli så döptes vår lille skrutt till Isidor Neo Jan-Erik Danielsson i Nättrabys kyrka, tyvärr så har jag knappt några bilder på honom i dopkläderna men men man är väl alltid lite efterklok. 
Dopet var långdraget och Isse började med att vara agnsak sur för att senare sova.... 

Den 31 juli är jag glad över att det var ett fint väder ute... då blev nämligen jag och typ halva Gredeby utslängda från Gredeby då bommarna vägrade gå upp... 
Visserligen glad över att jag inte stod där i över 2 timmar som endel men fick ändå stå där ett bra tag... 
Tur att det inte regnade.... 

Vi har i sommar och hösten hållit på med Isidors rum, kommer att bli riktigt bra sedan!! Just nu är det bara elen som ska kopplas in och golvet kvar... 

Den 4 augusti så tog vi lite familjesemester, vi åkte ut till Borgholm på Öland för att strosa lite och njuta av sommaren. 


Den 24 augusti blev Isidor 6 månader gammal
Detta var vi tvungna att fira och hans gudmor Zandra o hennes familj kom ner och fika med oss, vad är inte bättre än en chokladbollstårta på en halvårsdag?! :) 

Tisdagen den 11 oktober så åkte vi ner till Lund igen, dax att operera lilleman....
Dock så fick vi efter han blivit väckt mitt i natten, varit fastande och förberedd för operationen åka hem igen utan operation... skönt visserligen men samtidigt så blir man såå trött på sjukvården! 

Lilleman fick smaka på glass för första gången den 22 oktober, åtta månader gammal, måste ju kontrollera så han gilla glass o kan mysa under en filt och med en stor bananasplit i framtiden till en film med mamsen :P 
Han älskade de! 


Den 12 november så hade jag bokat in oss på en fotografering i Jämjö, Johnas tyckte att det var lite onödigt men sen när bilderna äntligen kom så höll han med om att det var ene bra idé! 
Blev underbara bilder! 

Söndagen den 13 november var det fars dag, och jag hade fixat en lite speciell present till Johnas då det var hans första fars dag, det är ju en speciell dag! Ska inte vara så taskig som han var på min mors dag... 

Den 16 november så såg jag verkligen effekten av folks tycke, tänk och att de gärna skriver först och tänker sedan särskilt om de inte står face to face med någon, fick ganska elaka påhopp av några som åkte bort från min vänlists på Facebook, tar bara en massa energi! 

Den 21 november så fick jag skaka om minnesbanken lite då Magnus ville att jag skulle hjälpa honom starta upp deras blogg. 
Var ju ett tag sedan sist men kul att man nu kan hjälpa varandra och komma med tips o ideér :) 

Mamma kom och hjälpte mig att putsa mina fönster inför julen den 23 november, det behövdes verkligen då dom inte varit prioriterade under renoveringen... 

Den 28 november hade jag cheesecakebakning här hemma, gjorde 4 olika sorters som familjen skulle få ha provsmakning på :) Recepten hittar ni här i detta inlägget. 


Den 4 december var det dax för Isidors första julmarknad på Bubbeltorps gård
Vet inte redigt vad han tyckte om den men han satt snällt i vagnen o tittade på allt iallafall. 

Den 14 december så gick jag loss med saxen igen, eller ja inte jag precis men mitt hår, 2 dm räcker nog inte som åkte av... 


Julafton kom och Isidors första julafton gick... med lite blandade känslor. 
Vi gjorde iallafall det bästa som vi kunde av den, detta året tror jag att vi struntar i vad de andra vill o inte vill och har den här hemma och så får de som vill komma hit göra det. Blir annars för mycket tjabb o tråkigheter .

Vi firade nyårsafton här hemma pga Nova som är skotträdd tillsammans med våra underbara grannar Zandra o Stefan o deras barn och Tessan o Jhonny o deras son o skrutt i magen. 
Jag hade jättetrevligt och gästerna hjälpte Johnas göra en underbart god mat, förutom efterrätten, den sparade vi som en överraskning till dom. :) 

Detta året blev det inte lika många ljudböcker som det brukar bli pga av all Neotid och att Johnas varit hemma endel och hjälpt till med Isidor. Men det gör inget :) 
Jag hittade många godbitar att lyssna på ändå så jag är nöjd med mina 41 stycken... 

Året blev inte som vi hade tänkt oss som nyblivna föräldrar då vi väntade oss ett sommarbarn med fick ett vinter/vårbarn, vet inte redigt vad man räknar februari som... ligger lite mitt emellan... men ag är tacksam o glad över att skrutten mår bra trots hans start och att jag överlevde allt så jag kan vara här för  honom. 

Nu har vi snart ett 1 årskalas framför oss, jobbsökning och en dagisplats som känns lite sisådär... 
Men förhoppningsvis så blir 2017 ett toppenår, det har ju börjat mindre bra med att pannan la av och vi fick ingen hjälp med den förens efter 5 dagar.... 

Men hoppas att ni andra har fått en bättre start på 2017 än vi och att ert 2016 var toppen! 
Kram på er 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar