fredag 3 februari 2017

Dagisplats

När vi valde dagisplatser (5 stycken) så trodde vi inte att det skulle bli så här mycket bekymmer, telefonsamtal, funderingar och omplanering...

Vi satt inne på Neo och hade fått tipset att välja dagisplats så snart som möjligt, gick in på sidorna som beskrev dagisen och de var inte mycket info! 
Började istället kolla kartan för att se hur de låg i förhållande till vårt hem och om de har hemlagad mat och hur gården ser ut. 
Vi hade fått tips av grannarna om ett dagis som vi även besökt vid ett luciafirande, de valde vi som nr ett.  
Sedan valde vi fyra till (man fick max välja fem stycken). 

För ett tag sedan så hörde dom av sig och sa att det finns inga lediga platser på dagis i Nättraby men att vi blir erbjudna plats på ett tillfälligt dagis med tillfällig personal i Hästö. Jippie.... 
Tidigast de trodde att det skulle finns plats för oss är till hösten. 

Så då ska vi skola in honom nu i feb/mars på tillfälligt dagis i Hästö. Sedan när det blir en ledig plats på det tillfälliga dagiset i Nättraby så blir vi erbjudna en plats där, ny inskolning, för att sedan få en permanent plats på nått av de dagisen som vi valt... en tredje inskolning... herregu!! 

Jag frågade om de kollade på alla dagisen i Nättraby eller bara de som vi valt. 
Som svar fick jag att de kollar endast på de vi valt (finns annars sju stycken i Nättraby) och att det är ju ingen mening att de kollar ute i Skillingenäs för det ligger ju ganska långt bort från oss... 
svarade henne att skillingenäs ligger i Nättraby och att Hästö ligger för fan ännu längre bort... 
då blev hon lite tyst o mumlade fram att skillingenäs är oxå fullt...

Dom visste inte heller om det kommer finnas utbildad personal och pedagoger eller om det mest skulle vara vikarier. Visst en pedagog o barnskötare skulle nog finnas där med de kan ju inte jobba från morgon till kväll. 
Och en vän till mig som ville byta arbetsinintiktning tipsade mig om att om jag inte hittar något jobb så kan jag alltid ta jobb som dagispersonal, de tar in var som i stort sett som vikarier. Hon har ingen utbildning men började ändå jobba två veckor senare. 
Och det var lite det som skrämde mig, inte henne för hon är underbar med barn,  men att om vi skulle sätta Isse på Hästö full med outbildad personal, hur går det då med hans utveckling? Och då han är 10 v för tidig, hur går det då med hans pedagogiska utbildning? 
Oftast är det ju så att om man inte är på samma nivå som de andra barnen så hamnar man lite vid sidan o efter om man inte har en bra skötare eller pedagog som kan hjälpa till. Kan man inte äta själv så får man vänta på hjälpen tills de andra får hjälp. 
Kan man inte krypa/gå med och leks med de andra så blir man sittandes/liggandes nånstans. 
Och visst, det kan finnas underbara vikarier men det vet man ju inte. Och får man ett "vi ska försöka ha minst en utbildad på varje tillfälligt ställe" så känner man sig inte överdrivet trygg. 
Man ska ju ändå länna sin lilla oskyldiga, nyfikna, ömtåliga skrutt där i deras händer å vård. 

Jag ringde ungefär varje vecka till Nättrabys ansvariga för att se om kölistan ändrats, men det enda jag fick ut där var en kvinna som just nu är väldigt trött på mig. 


Sambons mamma sa att det var synd att jag inte jobbar hemifrån med telefonförsäljning för då kunde ju Isse vars hemma med mig.... 
Vet inte om jag tycker jag skulle kunna göra ett särskilt bra jobb då eller om det är särskilt schysst mot Isse... 
Då sa hon att det är synd att jag inte jobbar natt.... 
Då kunde jobbade jag på natten och sedan så hade jag tagit hand om Isse på dagen... 
behöver jag ens kommentera de förslaget??!! Sömn, vad e de?? 
Tack för tanken men nej tack! 

Sambons syster som själv jobbar (förutom nu när hon är mammaledig) inom barnomsorgen sa att hon skulle höra sig för och kanske skulle kunna få in Isse på dagiset som hennes barn gått på. Tack men nej tack, det dagiset ligger 20 min åt fel håll för vår del så det blir bara bökigt! Särskilt sen när vi båda jobbar då en får lämna Isse o den andra gå ut med hundarna. 
Likaså om sambon åker iväg och jobbar på annan ort, då måste jag fixa Isses morgonbestyr, gå ut med hundarna och ha Isse med i vagnen (kul på vintern) för att sedan köra 20 min (enkel resa) åt fel håll för att lämna honom på dagis, åka åt andra hållet för att komma till jobbet och sedan likadant tillbaka igen....
Funkar inte heller med hundarna, blir alldeles för långa dagar för som med den xtra resvägen. 

När jag fick förfrågan ang de båda jobben som jag nu springer på intervjuer om så ringde jag igen till Nättraby för att kolla dagiset, om vi kan skola in honom tidigare och hur det i så fall går till. 

Möttes ännu en gång av en kvinna som suckade ochsa att det inte finns några platser förrutom Hästö och att hon kan ändra datumet men att det inte gör någon skillnad för oss. 
Hon frågade om jag ringt Hästö, svarade nej för jag tillhör Nättraby så först ringer jag till Nättraby för att be om hjälp. 

Fick att hon kan ändra datum men att det inte finns några platser så vi får lösa det själva hur vi än vill men hon kan och kommer inte hjälpa oss. 

Jag ringde till Hästö för att kolla hur inskolningen fungerar hos dom pch hoppades på en trevligare person. 
Hon som svarade var jättetrevlig och sa att om jag får jobbet så får vi lösa detta och skola in honom tidigare, det måste ju funka då jag inte kan missa ett jobbiga några veckor. 
Hon berättade även att de har tre utbildade personer just nu på avdelningen. Så det kändes mer betryggande! 

Men sambon hade börjat fundera ochsa att han kan vara pappaledig istället så hinner Isse växa till sig lite mer och kanske mogna ochutvecklas lite mer. 
Och så kan vi skola in honom till hösten i Nättraby istället så slipper vi skola in honom flera gånger. 

Så nu väntar jag bara på besked från sambons jobb om hans pappaledighet har gått igenom, blir ju lite tajt inpå så de kanske inte vill godkänna den så snart. 
Men blir det godkänt så kan jag ringa Hästö och tacka henne för all info men vi väntar. Och sedan ringa Nättraby som säkert kommer bli överlycklig över att få höra min röst... tacka nej till tillfällig plats och flytta fram inskolningen till augusti istället. 

Får bara hoppas att vi klarar detta ekonomiskt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar