onsdag 2 mars 2016

1 vecka idag

Idag är vårt lilla gull 1 vecka gammal :) 

Det firade vi med att slippa andningsmasken och byta ut kuvösen mot en värmevattensäng istället :) 
Förhoppningsvis så klarar han andningen själv utan sin mask och att hålla kroppstemperaturen så han får stanna i sin säng. 


Han har varit ute o legat hud mot hud, först på mitt bröst och sedan på Johnas. 
Han e lite rolig så sätt för oftast så somnar han när han ligger på mitt bröst och sedan när vi byter (jag brukar oftast mitt i allt ha min blodtryckskontroll) så Johnas tar över så är han vaken, så då ligger de och pratar och tittar på varandra och planerar framtiden tillsammans :P 


Han e så söt :) Och busig!! 


Han busar med tanterna som jobbar här när han känner sig uttråkad eller ensam eller att han inte får tillräckligt med uppmärksamhet... då hittar han på nått bus så att larmen piper och då kommer de för att kolla till honom, och när de kommer fram slutar de pipa och han ligger och ler :P fispottan!! 

Han är för liten för att ammas så vi får sondmata honom med bröstmjölk som jag pumpar ut, det har tack o lov kommit igång bra så jag försöker pumpa var tredje timme förutom på natten. Skrutten äter just nu var tredje timme dygnet runt och de ökar hans mängd mat varje dag, just nu är han uppe i 35 ml/mål. 
Han är duktig och mumsar i sig allt med bra aptit, han har ett jäkla morronhumör så e vi liiite sena med maten så hörs de ;) 
På nätterna så sköter personalen här på Neonatalavdelningen om honom så då får vi lyxen att sova än så länge, när han är stor nog att klara sig utan övervakning så får han komma in till oss, först på dagtid sedan även på nätterna... det kommer nog att kännas lite läskigt.... men samtidigt skönt. 

Känns skönt att han har gjort så stora framsteg på så kort tid! 
Han väger just nu 1470 gram, han gick ner till 1425 i måndags från födseln (normalt) och nu är han påväg upp igen :) 

Man smälter lite när han öppnar sina pepparkornsögon och tittar på en :) 

Vi märkte idag när han låg ute och blev kontrollerad av tanterna att han förhoppningsvis hänger med bra, kom fram en sköterska till honom medans en annan höll på med honom och när hon började prata vred han huvudet åt hennes håll och tittade mot henne :) Sen när den andra pratade tillbaka så vred han huvudet mot henne. :) 

Kan inte fatta att det redan gått en vecka.... sjukt!! 


Vi bestämde att vi ska döpa honom till Isidor, det är ett släktnamn hos Johnas och vi gillar det. :) Det är annorlunda men så växer det på en, jag gillar det. 
Tror det passar honom ganska bra, han är en kämpe!
Jag hade föreslagit det när fisen låg i magen men då trodde Johnas mest att det skulle bli en liten tjej så den diskussionen togs knappt ordentligt, men när jag låg och blev tillfixad efter kejsarsnittet och sedan när jag inte kunde vara lika mycket hos skrutten pga mitt blodtryck så växte namnet mer o mer hos Johnas o kändes självklart för honom, sen ville han att jag skulle bestämma om det var en liten Isidor vi hade i kuvösen eller inte, o det var det ju <3 
Så det kommer bli Isidor Danielsson, mellannamnen har vi inte klara än :)  

2 kommentarer:

  1. Stort grattis till den lille pojken! �� Skönt att ni alla mår bra. Har väntat på inlägget ☺ Ta hand om er och njut så mycket ni kan.
    Kram Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Ja det är jätteskönt! Han gör framsteg för var dag som går :)
      Det ska vi göra! Nu är han vaken lite mer så nu kan man njuta mer o mer av honom :)
      Kram

      Radera