lördag 19 december 2015

Korvtillverkning...

Idag ska vi ha korvtillverkning här hemma inför jul o sommaren, väntar på allt folket som ska komma om 1½ timme ungefär... 
Detta är en tradition som min sambos familj har och som roligt nog han fortsätter med :) i år är det nya inslaget att göra grillkorvar oxå. 
Halva kylen är fylld med färs och bacon o korvskinn.... 

De ska göra hackekorv, leverkorv :S och grillkorvar. 
Jag o Zandra ska baka o pyssla med barnen istället :) Grabbarna få vara i köket o stöka ner o förhoppningsvis även städa efter sig sedan.... 

Vi får väl se hur denna dagen slutar :P 
Vi blir nog allt som allt runt 10 personer här hemma... uppdatera lite senare!

Dagen gick jättebra! Det blev väldigt lyckat tycker jag, alla verkade ha trevligt och gästerna var här i ca 10 timmar :) 

Det började med Johnas morfar som kom ca 1 timme före alla andra (hade tagit lite fel på tiden) men det gjorde inget för han kunde inte stanna så länge tyvärr, skulle ha egna gäster sedan. 
Sen kom alla resterande intrippande, Johnas o hans morfar hade förberett en del så när de andra kom så var det bara att sätta igång. 

Jag, Zandra o barnen bakade en After Eight-brownie som var väldigt enkel att göra och som va jättegod med lite vispad grädde till. 

Sen ville killarna kolla in vad de andra grabbarna gjorde i köket, fick även hoppa in lite då o då som hantlangare, diskare o för att vara lite social :) 

Killarna började sedan att pyssla lite med julpyssel som de hade haft med sig, dom är riktigt duktiga!! Medans de samtidigt sprang o tillbaka in i köket o höll koll på vad som hände där inne :) Får ju inte missa något... 

Den äldsta grabben hjälpte till med att knyta korvarna och han verkade tycka de va kul, han var duktig på det iallafall :) 

Innan Johnas morfar hann åka så fikade vi på lite kaffe o cheesecake, den var otroligt poppis så det var tur att jag gjorde en väldigt hög variant för den gick åt, och tur var det för det gillar jag, då har man lyckats baka något gott :D o så slipper jag mumsa i mig resterna senare... :P 

Det blev hackekorv, leverkorv :S, chorizo och en örtkorv. 

Jag var ju inte med o kombinerade recepten, de körde ganska mycket på frihand men ska se om jag kan återskapa dom med hjälp av gubben till receptbloggen... kan ju vara bra o veta vad de stoppade i korvarna om man ska försöka göra dom igen...
Vi funderar på att göra om detta till försommaren men att då endast göra olika sorters med grillkorvar, barnen gillade örtkorven men tyckte chorizon var lite stark, själv gillade jag chorizon bäst!


När alla korvarna var stoppade, blev även några biffar då fjälstret (korvskinn) tog slut, så tog vi och satte igång en stor bytta med potatismos, satte igång grillen och ut åkte alla killarna med korvar och majskolvar. 
Sedan blev det korv med bröd, potatismos, majskolvar med smör, räksallad och en del andra klassiska tillbehör. 

Förhoppningsvis så blev alla mätta o belåtna o blev de inte de så fick de chansen att fylla magen med killarnas After Eight-brownies, godis o nötter. 

Innan Zandra, Stefan o smågrabbarna åkte hem så hade vi fått två julklappar av dom, de ska få sina på juldan när vi ska träffas o ha julmiddag. Men vi kunde inte vänta så vi öppnade våra och blev väldigt överraskade och glada!!
Johnas fick Bulldog-öl som man gör själv (han brukade brygga öl i sin ungdom) och jag fick en underbart fin röd Bamse-amningskudde!! :) 
Det var alldeles för mycket av dom men vi blev väldigt glada! 

Jag har tänkt köpa en amningskudde lite längre fram men nu har jag en  jättefin som kommer att bli väl använd i framtiden!! :D Tack!!

Zandra fotade även mig då hon gillade min växande mage, lite kul att se mig i profil :) Jag måste bli bättre på att fota mig själv nu när magen växer mer o mer!

Sen blev de lite tv för mig o gos med doggsen medans Johnas slocknade som en sten... 
Tack för idag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar