måndag 16 februari 2015

28 dagars utmaning - kroppen...

Idag började min 28 dagars utmaning... Undrade lite innan de körde igång vad jag har gett mig själv in på men efter lite mer info så var det inte så illa som jag förts tänkte, min tanke var att man skulle träna i 28 dagar - varje dag men så var itne fallet tack o lov, utan 3-4 dar/vecka :) men det kommer nog ändå kännas lite i kroppen misstänker jag...

Det är på Fitranx Karlskrona som jag gör denna utmaning.
Deras mål är att man ska tappa fett, bygga muskler och tighta till sin kropp. Vi kommer att träna tillsammans i en grupp och varje deltagare får en individuell kroppscoachning.
Vi har även gjort kroppsanalyser där dom har mätt fett, muskler, vatten, kroppens ålder (min var 21 år!!) och hur kroppen mår, jag var hälsosam (vågen måste haft feber när den gjorde mig). Detta kommer sedan att följas upp och jämföras när dessa 29 dagarna är över.
På varje pass så har man även möjlighet att mäta sin puls och kaloriförbränning (tyvärr live) men även så man kan jämföra även detta mot slutet.

Jag var på första passet idag, varje pass är 30-40 minuter och det är intervallträning som gäller. Det är tydligen en amerikans militär som kommit på denna träningen så ni kan ju gissa att det är tufft... både inomhus o utomhus :) Jag kommer även att kombinera detta med min kick´n´box på Loket :)


Idag skulle vi mjukstarta lite, vi körde Tabata - det är intervallträning som de verkligen tog på allvar, varje nytt set bestod av 8 omgångar x 20 sekunder med 10 sekunders vila emellan.
vi gjorde efter uppvärmningen:


  • Armhävningar
  • Sit ups
  • Upphopp
  • Ligga på mage o lyfta upp armar o ben nonstop o inte nunna golvet med dom :S 
  • Springa på stället med höga knän
Ja man kände de lite här o var i kroppen då man inte har rört på sig på länge men jag känner att ska jag göra detta så ska jag verkligen göra detta, det är endast under 28 dagar sen kan man gå tillbaka till lite mer normal träning igen. 

Mitt mål med detta är att: 
  • gå ner en hel del i vikt men ändå behålla mina former.
  • tighta till min kropp
  • få bättre kondition 
  • och gärna få lite hjälp med min kost
  • även att när dessa 28 dagarna är över så hoppas jag att jag kommit in i träningslivet igen och att detta ger mig en knuff att fortsätta träna 2-4 gånger/vecka :) 
  • att få tillbaka min energi och bli piggare 

Det känns bra än så länge efter första passet, 2 pass/vecka är utomhus och tänkte jag skulle försöka vara med på dom, det dumma är bara att det är tisdagar o torsdagar, jag harr ju kick´n´boxen på tisdagar, den börjar 20.15 vilket betyder att om jag ska köra utmaningen på tisdagar oxå så har jag en dötid på ca 2 timmar att slå ihjäl.... yeay.... 
Får se hur jag gör där.... men imon blir det endast kick´n´boxen :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar