lördag 24 januari 2015

Vänner, mat o spel

Igår hade vi några vänner hemma på middag, det som är skönast med att ha folk hemma på middag eller annat på en fredag istället för en lördag är att man sedan har hela helgen kvar :) 

Jag har denna veckan städat och plockat i ordning i hela huset (något som känns riktigt skönt nu!) men gu vad klantig jag är, jag är jätteklantig av mig men jag har varit ganska lugn nu på ett tag men igår lyckades jag innan gästerna kom med att bränna mig på handen så har just nu ett 2 cm långt brännsår på handryggen, jag slog i pannan i en hylla så jag självklart slog hål, jag gick in i sägen så jag har en bula o ett feteblåmärke på benet och jag lyckades slå mig med en hammare på pekfingret så nageln har liknat en regnbåge..... 

Men  tack o lov så klantade jag inte sönder hela mig utan var klar med mig o allt annat jag skulle göra innan gästerna kom :) 
Jag är himla glad över att jag dukade bordet innan dom kom så man kunde göra de lite mysigt med massor av ljus o lite vårblommor för nu får gärna våren komma :) 
 

Vi bjöd dom på en fördrink som bestod av Johnas favvis, Dry Martini och till de som ville ha alkoholfritt så gjorde vi vår jordgubb-och limedrink.
Vi fick vårt favoritvin av Stina o Filip, vi har tydligen samma vinsmak :) och en jättesöt miniBritta i form av äggklocka av Tessan, Jhonny o lille Max :) 

Vi visade även dom runt, killarna hann 2 rum medans vi tjejer hann gå runt i hela huset, tjejerna hade visserligen varit här förr men då hade de inte redigt tiden att gå runt ordentligt... Killarna stod o snackade tekniska snickardetaljer och diskuterade golv.... 

Fattade att förrätten låg någon timme bort eller två så jag tog över killarnas rundtur medans Johnas fixade förrätten... 

Till förrätt serverade vi vår Enkla Toast Skagen vilket var mycket gott och verkade vara uppskattat! 

Sen var det dax för middagen, var mycket snack så jag fick knappt ut Johnas till köket ;) men killarna hängde med honom istället så de kunde fortsätta med snacket.... 
Jag fixade med salladen när jag hörde hur Johnas säger att "shit, gasen tog slut...." 
Och den hade verkligen tagit slut, igårkväll av alla kvällar mitt under matlagningen av middagen så tog gasen slut, den har hållt i ca ett halvår men går så tog det stopp... 
Tack o lov så var klockan bara halv nio så jag kunde köra bort till OKQ8 o köpa ny, så maten blev bara försenad i en kvart tjugo minuter men  det blir förhoppningsvis ett roligt minne senare för dom. 
Vi kunde inte förbereda maten så mycket innan så gästerna fick vänta lite på den men pga gasen så stod killarna på vakt vid fritösen på potatisen så när vi kom hem igen så hörde skratt o tjo o tjim :) killarna hade riktigt roligt medans de passade potatisen så det var kul att se :) 
Till varmrätt serverade vi slantade friterade potatisar med lövbiff, bearnaisesås och grönsallade med heta sockerärter.
Middagen gick hem bland gästerna för det var nästan att de tog tabberas på allt :) vilket för oss som värdpar bara var kul att se för det var ett bevis på att de gillade maten :) Johnas hade även gjort ett vitlökssmör som var väldigt omtyckt, kul :) 

Sen var det dax för dessert, min favoritdel av middagen då jag är en liten gottegris av mig :P 
Här tänkte vi att två av personerna är ganska nyttiga av sig men ändå lite gottegrisar så jag ville att de skulle kunna välja lite hur onyttiga de skulle vara, detta visade sig vara en bra idé för en av gästerna hade tydligen slutat äta onyttigt...
Vi hade bestämt oss för att servera två olika sorters chokladfondy, en mjölkchokladfondy och en tobleronefondy med tillbehör till dessertTillbehören som vi hade var:

  • jordgubbar
  • kiwi
  • honungsmelon
  • apelsin
  • äpple
  • vindruvor
  • banan
  • hackade jordnötter
  • marshmallows
  • glass
  • kex
  • vispad grädde
Jag har inte gjort fondue förut där man blandar ut chokladen med grädde innan men vi ville testa detta och den som va med Toblerone blev lite för lös så de receptet har jag ändrat så den lite till förhoppningsvis de bättre..., den finns uppe på CravingsbyMalin-bloggen. Det är bara att trycka på alla rätterna så länkas ni till varje recept om ni är sugna på att göra rätterna. 

Efter maten så spelade vi Alias, det verkade bara vara Stina o jag som spelat detta innan o Johnas var väl inte direkt överlycklig när han hörde reglerna men sen under spelets gång så skrattade han så han höll på att kissa ner sig och han gillade verkligen spelet och nu vill han spela de igen :) 
Klockan hade däremot blivit mycket så vi hann inte spela klart, lillkillen ville inte somna o hans föräldrar såg helt färdiga ut så ja jag får nog vara glad över att de orkade till kl 1 :) 

Vi hade väldigt trevligt och kommer helt klart att göra om det igen om gästerna vill men då ska vi se till så att gasen räcker ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar