söndag 25 januari 2015

Semelwraps

Idag så var sambon sugen på semlor men vi hittade inga där vi var o handlade så vi åkte in till konditoriet jag jobbade på innan, jag kom ihåg att de har börjat med nya trenden, semlor som en wrap - Semelwraps...

Semelwrapsen började som en rolig grej i Stockholm (självklart) där en bagare ville underlätta för stressade stadsbor att äta en semla på språng, så det blev i form av wraps. 

Man måste ju testa.... 

Och efter att ha smakat dom så kan jag erkänna att jag föredrar vanliga semlor om de är dagsfärska och med en luftig bulle, är inte så överdrivet glada i de som är kompakta :) 
Wrapsen var goda i början, men jag saknade själva bullsmaken, wrapsen är gjord av vad jag misstänker mer vanlig vetedeg som ärligt talat blir lite torr. Och när man kommer ner mot botten av wrapsen där man har vikt ihop den så har man 7 lager av torr wrapsbröd men inte så mycket fyllning. Så den sista biten fick doggsen.

Och ja äter ni denna, ha en servett i närheten, för det är ganska kladdigt i början för när man biter i wrapsen åker grädden ut på kinden ;) men det är ju faktiskt så det ska vara när man äter semlor - kladdigt :P 

Mmmm den var god men lite torr mot slutet så jag föredrar vanlig semla om det är en luftig bulle. 
Men sen är jag sådan att jag vill egentligen att man ska hålla på traditionerna, så jag tycker att det är för tidigt med semlor just nu. Men det är kanske oxå för att jag tidigare jobbat på konditori i 10 år, när fastlagsdagen äntligen kom så var man ganska trött på semlor då man stirrat på dom o känt den underbara doften av dom i nästan 3 månader.... Likaså när man börjar med julsakerna i butikerna i början på oktober :S så jag tycker man ska hålla på traditionerna och vänta tills det närmar sig fettisdagen och njuta av semlorna då. Men dom e så goda så de e knappt att man kan hålla sig.... ;) Men som sagt, nästa gång blir det en vanlig semla alt en winersemla. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar