söndag 7 december 2014

Korvar o julbak

Idag har vi haft huset fullt med folk, bakning o korvar :) 

Johnas hade bjudit in hela hans familj (föräldrar, syskon, brossan, syskonbarn, morföräldrar) och hans bästa vän på att stoppa korv eller vad de heter... 
Tjejerna var i matsalen och bakade pepparkakor och lussekatter :)

Nea o Victor var underbart julklädda och såå söta :) 

Jag började med att sätta lussekattsdegen, barnen är känsliga mot mjölk så vi gjorde en mjölkfri variant, det receptet har jag lagt på min receptblogg CravingsbyMalin och ni hittar receptet här, medans de andra började med att göra pepparkakor. 



Killarna mjukstartade lite o drack glögg o pratade strunt. 
Brossan fick vara ugnsvakt och det skötte han för det mesta kanon :) 

Jag hade även köpt en del kristyr till pepparkakorna så senare fick den konstnärliga sidan komma fram och det var ärligt talat inte de lättaste. 
Vi hade en mjölkfri pepparkaksdeg och sedan hade Johnas mormor även gjort en deg av grädde. Så vi fick hålla lite koll på vilken deg man kavlade så man la pepparkakorna på rätt plåt :) 



Sedan när degen hade jäst färdigt (va lite för kallt i köket så den fick bo i tvättstugan en liten runda, värmegolv) så var det dax för lussebak :)

Det blev mest bakning för de andra för jag höll på att dona o fixa runt omkring men jag hade trevligt ändå :) 




Efterbakningen så höll killarna på för fullt o vi väntade på att lussebullarna skulle jäsa o in i ugnen, fixade några fler pepparkakor undertiden och barnen lekte för fullt... Lilla Britta undrade vad de var för saker (barbiedockor) som låg överallt o ville gärna vara med o leka o sitta i knät :) lille sötlöken. 



När bullarna var klara o killarna kunde ta en rast så blev de lite fika, nomnom, lussekatterna var riktigt goda, man kände ingen skillnad mot att dom var mjölkfria o de va väldigt fluffiga, mjuka o väldigt goda! 



Men shit va trött man blev när man hade städat undan allt o diskat upp efter killarna, blir tokig på killar i köket... städa medans ni donar i köket!!

Nu ska jag fixa bakgrunden på bloggen så den är lite mer julinspirerande  :) 

Jag hann även fixa några juliga apelsiner :) 
Hoppas att ni alla har en härlig andra advent och myser för fullt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar