torsdag 25 december 2014

Julafton och juldagen




Julafton är över och idag är det endast jullugn o myspys :)  

Igår hade vi större delen av familjen här hemma o firade jul med oss, full rulle från kl 12 på dagen till kvällen :) 
Men det var mycket trevligt, god mat, massor av prat o barnen lekte för fullt! 
Johnas var tomte men Nea, lilla minipolisen, började misstänka Johnas då han var borta så länge och tomten hade faktiskt oxå gråa byxor, precis som Johnas.... smart tjej :) 
Jag fick ett riktigt snyggt halsband av Johnas :) 
Mina tryfflar o praliner gick hem hos folket så det var riktigt roligt att se :) dom hade jag ju hållit på med ett tag, dock så är det många kvar så de får bli bjudning av dom på nyår oxå :) 

Jag ska sätta mig o lägga upp alla recepten på det som vi lagat och bakat kring jul på CravingsbyMalin, där kommer det komma upp recepten på alla 13 olika tryfflar, praliner och fudge, choklad-daim- och pepparkaksbiskvier, choklad o daim finns redan upplagda :) sen kommer det oxå att komma upp Johnas olika sillar som blev mycket uppskattade, julköttbullar, grilljering till julskinka och deras lever- och hackekorv som de gjorde för ett tag sedan. 

Jag förlorade rösten igår kväll och hade grymt ont i halsen, kul att det skull bli så på självaste julafton! :S Så idag är det vila o mycket the som har stått på mitt schema, kollade innan på filmen Frost :) 


Det var verkligen en mysig julfilm och jag gillade den mysiga magiska stämningen i filmen. :)
Filmen som faktiskt bygger på H.C. Andersens saga Snödrottningen 1845. 
Det är Disneys 53:e klassiker och den har vunnit två Oscar och en Golden  Globe. :) 
Filmen utspelar sig i det Skandinavien-inspirerade 1840-tals kungariket Arendal och handlar om de två prinsessystrarna Elsa och Anna. 
Elsa har magiska förmågor som gör att hon kan skapa is och snö med sina bara händer.  
Efter att systrarna har förlorat sina föräldrar i en storm så är det kröningsdax för Elsa, docj så har hon inte sin förmåga helt under krontroll. 
Elsa och Anna kommer ihop sig under kröningen och i frustrationen så råkar Elsa av misstag visa sina dolda krafter öppet och folket jagar bort henne under glåporden "odjur" och "häxa" och Elsa släpper oasiktligt ut sina krafter och råka lägga landet under evig vinter. 

Elsas syster Anna vet att Elsa är en god människa och ger sig av efter henne i hopp om att föra tillbaka och

stoppa den eviga vintern, detta leder Anna på ett storslaget äventyr där hon möter nya o roliga personligheter, speciellt snögubben Olof Men Anna ser bara att hon gör vad som helst för att få tillbaka sin syster i sitt liv igen. 

Det är en magisk, rolig och mysig film i sann Disneyanda. 



Just nu har jag dokumentären om Astrid Lindgrens liv, hon är verkligen min absoluta favoritförfattare! 
Kommer att skriva om hennes filmer längre fram när det finns tiden till det då det kommer väldigt troligt att bli ett längre alt flera olika skrivningar, tror jag kommer att sikta in mig på flera olika skrivningar så att ni orkar läsa de, så att det blir ett Astrid Lindgren-tema längre fram på bloggen  :) 

Men nu ska jag in på Cravings och börja skriva ner recepten... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar