måndag 22 september 2014

Groventréns ytterdörrar

Denna helgen har vi renoverat dörrarna i groventrén och jag har pysslat med gardiner i huset. 

Dörrarna är gamla och helt oisolerade så om vi skulle ha kvar dom så va vi tvungna att göra nått åt dom, att isolera dom men ändå behålla det gamla utseendet. 
Jag ville inte göra mig av med dom, det är gamla ladugårdsdörrar ser det ut som, ena dörren kan man öppna endast halva dörren som en sån gammal hästdörr så man förväntar sig nästan att ett hästhuvud ska kika ut genom den ;) 

Johnas höll på med dom hela helgen för han fick bygga på dom på utsidan (dom öppnas inåt) och isolera dom mellan den  gamla dörren och den nya panelen på dörren. 

Vi gjorde dom i samma stil som innan, en snedliggande tunn panel så att det skulle bli lite mer komplicerande än att bara lägga en liggande panel :) 

Nu är panelen bara grundmålad med en ljus vit färg men vi måste bestämma oss för vilken färg vi vill ha dom i. Vi behöver ju måla huvuddörrarna i samma färg... 
Huset är ju vitt och snickarglädjen hade vi tänkt ha mörkgrått och taket är rött... så dörrarna ska vara i nån färg som passar till detta, idag är dörrarna blåa. Jag är inne på blått eller vinrött, Johnas är inne på grönt... 
Ska sågas upp för "hästdörren" oxå så att den blir tvådelad igen o sen ska handtag m.m. oxå på :) 


Jag höll på även denna helgen med mina gardiner, köksgardinerna fick jag inte ihop, favvogardinerna till köket funkar inte i detta huset då jag saknar en längd, så det är endast att ut o leta o förhoppningsvis shoppa de där gardinerna som jag gillar :) 
Men i matsalen så fick jag ihop det och även i Johnas kontor så är jag snart klar :) Ska bara sy ihop de sista i hans femtiotalsgardiner jag hittade, de ser nästan ut som ett pojkrumsgardiner man han gillade dom o ja han e ju en liten barnrumpa ibland så de kanske passar bra ;) 
De är i turkosa färger med gamla femtiotalsbilar o lite text :) 
Får väl se hur de ser ut när de sitter uppe... :P 

Vi har även förberett tvättstugedörren... har tagit originaldörren och satt sågen i den så nu är dörren klyvd på mitten så det blivit en dubbeldörr istället :) 
Ska bara ta bort den fula blåa o röda färgen på den o måla den vit :) 

Jag kommer att lägga upp dörrarna när de är färdiga fast ara grundmålade och även Johnas gardiner snart, glömde att ta bilder på de imorse :P 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar