måndag 11 augusti 2014

Borrelia

Jag har haft i nästan en veckas tid ett stick på foten som varit svullet och kliat så jag hållit på att bli galen, trodde de var ett getingstick eller nått liknade tills förra måndagen, den 4/8, då det uppkommit en stor röd fläck runt sticket över en natt...


Grattis tänkte jag... glöm getingar o tänk fästingar istället...

Tog en bild på de o messade min vän Malin som är läkare och frågade (fast jag visste svaret) om detta möjligtvis var borrelia...
Svaret va ett ringande ja o ring vårdcentralen!
Jag lydde och fick en tid inom en timme o många läkare senare (jag hade ju inte själv sett fästingen så hur kan jag veta att det är borrelia) så tester har tagits men jag lyckades ändå få ut penicillin .. dock så gav han mig först en lägre dos mot vad man ska ha så han ringde upp mig några timmar senare o sa att jag måste öka dosen...
Så nu går jag på 3 gram penicillin/dar i 10 dagar...

Och redan dag 2, i tisdags så började de röda gå bort och nu en vecka senare är det röda helt borta så ja, jag o Malin gissade nog rätt... ;)

Min förhoppning är att även febern ska minska efter denna penicillinkuren...  men de e väl till att hoppas för mycket...


Märkte dock förra veckan att jag fått en av biverkningarna... tröttheten...
Ha nästan däckat varje eftermiddag men då jag inte är en sån person som läggeer mig på soffan varje eftermiddag så kämpade jag emot in i de längsta...
Dock i lördags så kände jag att de inte gick längre och eftersom jag skulle jobba på ett bröllop på kvällen så var jag tvungen att vila en runda, Britta tyckte däremot att det var en jättemysig idé så hon ville jojna mig. Låter kanske mysigt och ja de var det oxå men jag vill gärna behålla mina öronhängen o näsplopp för mig själv o inte hitta dom i trädgården sen ;)
Men min lilla kelgris lyckades till slut lugna ner sig o slutade äta upp mina smycken o efter mycket pussande så la hon sig oxå till ro... 10 min innan de att jag va tvungen att göra mig iordning.. ja där va den vilan ;)

1 kommentar:

  1. Vad skönt att de börjar gå åt rätt håll med foten! :)

    SvaraRadera