torsdag 19 juni 2014

Lövmarknaden 2014

Idag är det dan innan midsommarafton. Och på denna dan så är det Lövmarknaden som gäller för många Karlskroniter!
Jag har till o med en vän som grät över att hon missade denna dagen för många år sedan då hon inte kunde komma ner hit, dock hade hon precis fått en underbart vacker liten flicka som gladde henne istället, men året efter så fortsatte hon traditionen med att komma hem o gå på lövmarknaden. :)
Det har det funnits liknande festligheter i över 200 år (2003)! Och det har hetat Lövmarknad sedan 1871! 


Förr i tiden så åkte bönderna in med sina traktorer och sålde buskar och blommor som man lövade gårdarna med, det var stora knippor med björklöv och jättelika eklövskransar som man smycka sina hem inför midsommar.  
Eklövskransarna som pryder ens huvud är en påminnelse om de hedniska solståndsfesterna. 
Än idag så kan man se kvinnor som sitter och binder underbart vackra kransar som många pryder sina huvud med imorgon.  
Blommor är fortfarande en tradition som många säljer på lövis. Och vad vore lövis utan kransar och blåklint??

Men numera ha marknaden vuxit till ca 500 knallar som säljer allt från hemkokta karameller till biggsråer och leksaker till flätade korgar. 


Och visst känns det inte som en riktig sommar o lövis om man inte hört indianerna spela sin panflöjt. Det hör till sommaren :) 

Och vill man ha den där känslan från förr eller iallafall nått sånär så ska man bege sig ner till Amiralitetsparken, där hålls nämligen varje Lövmarknad en gammaldags hantverksmarknad med anor från förra sekelskiftet. 
Och där kan man även traditionsenligt se midsommarstången kläs för att sedan transporteras med båten m/s Axel till Nättraby. 

Nere i Amiralitetsparken står det många knallar som bl.a säljer sina handgjorda smycken och mat som man inte hittar i butikerna. 

Nytt för i år på lövis var att Sveriges Radio P4 sände länsfinal i musiktävlingen "Svensktoppen Nästa" och tydligen så avslutades detta med ett uppträde av Sanna Nielsen. Jag var inte själv inne då så missade henne. 

För min del så blev de lite strumpor, godis, brända mandlar till Johnas samt biggaråer. 
Jag var även som alltid (ha blivit en tradition för min del) skickingabud åt mamma o Magnus som jobbade hela dan. :)
Medans jag var inne, detta året blev det endast 3 timmar som jag strosade runt o träffade folk, så höll sig regnet kvar i luften tack o lov. Annars så brukar det alltid regna nån gång på Lövmarknaden. Och visst gjorde det de detta året oxå, fast det kom senare på kvällen o då satt jag hemma, inomhus :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar